03 mars 2011

Yttrandefrihet och Hat


En grupp som kallar sig Westboro Baptist Church hatar homosexuella och har gjort sig känd för att högljutt protestera vid begravningar av soldater, därför att militären tillåter homosexuella i sina led.
De åberopar First Amendment, (yttrandefrihet) och har just vunnit mot en pappa som stämde dem, efter att de invaderat hans sons begravning.

Matthew Snyder dog i Irak 2006 och hans kropp återfördes till USA för att begravas. Medlemmar i Westboro Baptist Church, som haft strejkvakt utanför militära begravningar under flera år, bestämde sig för att protestera utanför kyrkan där Snyders begravning skulle hållas.

De invaderade ceremonin med skyltar som de ni ser på bilden.
"Gud hatar Fags"..."Tacka Gud för 9/11"..."Tacka Gud för AIDS"..."Ni hamnar i Helvetet"

Det drog naturligtvis motdemonstranter, såväl som journalister och det krävdes polis för att upprätthålla ordningen. Resultatet blev ett smaklöst spektakel som ledde till att planerna för begravningen måste ändras.

Matthew Snyders pappa lämnade in en stämningsansökan där Westboros pastor anklagades för avsiktligt vållande av känslomässig stress. Snyder vann $ 11 miljoner vid rättegången, en summa som senare minskades till $ 5 miljoner.
Men den domen överklagades och Högsta Domstolen gav Westboro-kyrkan rätt, enligt yttrandefriheten i Konstitutionen. Ett beslut som fattades med 8 röster mot 1.
Domare John Roberts sade:
"Ord har makt. De kan påverka folk till handling, röra dem till tårar av både glädje och sorg, och som det gjorde här---vålla stor smärta. Men vi kan inte reagera på smärta genom att bestraffa talaren."

Den ensamma mot-rösten kom från Domare Samuel Alito, som hävdade att våra medborgerliga rättigheter inte är "en licens för de onda, verbala angrepp som skett i detta fall."

Jag misstänker att alla anständiga människor är äcklade av denna så kallade kyrka, men jag tvivlar inte på att Högsta domstolen dömde rätt.
Och jag tycker verkligen illa om de grottmänniskor som befolkar Westboro Baptist Church och tack och lov har jag rätt att hänvisa till dem som avskyvärda, hänsynslösa missfoster, som får mig att må illa vid bara tanken på deras existens.

---jämför med Geert Wilders och yttrandefrihet i Europa.

1 Kommentarer:

LP sa...

Undrar om inte detta är samma ökända anhang som skrämdes bort från en annan krigsbegravning. Jag tror det var ett MC-gäng av den lite hårdare typen (Hells Angels har ju rötter i amerikanska flygvapnet, men jag tror inte att det var HA) som demonstrativt ställde upp längs med vägen där begravnigståget skulle fram. De hällörade idioterna fegade då ur och dröp av. Om jag nu minns storyn rätt.

Jag håller med om att HD dömde rätt. Vi skall inte kunna stämma bort yttrandefriheten med ekonomiska hot. Man gör viss det för fullt i UK om jag inte är felunderrrättad. Där är det Saudiska oljemiljoner (som vi genererat genom vår oljetörst) som används för att tysta kritiker av islam via rättsväsendet i UK. Mycket osmakligt och tillräckligt för att åtminstone jag skulle ta till våld om jag utsattes för liknande övergrepp av vårt rättsväsende.

Även om jag är motståndare till Irakkriget, är det utan tvekan jag starkt fördömer krypen i Westboro Baptist Church. De våldför sig på sörjande människors svåraste stund. Det var inte länge sedan jag själv begrov en mycket närstående som dog helt oväntat. Hade pellejönsarna från Westboro Baptist Church dykt upp på den begravningen och ställt till det så hade jag suttit i fängelse nu. Deras sort använder yttrandefriheten för att driva sin egen primitiva agenda. En agenda som är så långt ifrån de ideal och de principer som yttrandefriheten är en del av, att det knappast går att föreställa sig. Jag kan bara hoppas att de får brinna i sitt eget uppfunna helvete när det är dags.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.