25 april 2007

Bikini eller burka, är det bara mode?



Restaurant Sitio på Kultorvet i København. Foto Snaphanen, som skriver att kampen mot huvudduken är förlorad, om man ska döma efter antalet i gatubilden.

Säg inte det, kulturvänstern vann ju nästan mot slipsen, ett plagg med stort symbolvärde. "Om vi förbjuder folk att bära slips, så kommer världen bli oerhört mycket bättre och framför allt mer demokratisk! Då hade vi sluppit patriarkala strukturer och normer, imperialistisk politik från väst hade upphört, och makten hade spridit sig till en bredare del av befolkningen."

Att slöjan skulle vara en symbol håller alltså inte vänstern med om, nej den är bara ett klädesplagg rätt och slätt. Det är upp till var och en, och i minderårigas fall upp till familjen, att avgöra om det ska vara slöja eller burka eller vad det nu är, piercing eller tatuering. Det är bara ett mode och för övrigt har vi religionsfrihet. Och muslimerna kan bli arga om vi kritiserar för mycket, och börja bränna flaggor och ambassader igen.

Det där är inte sant. Slöjan signalerar till omgivningen att här har vi en kvinna som är underkastad mannen och sharia och koranen och haditherna och imamerna och mullorna. Islam är en politisk religion som vill reglera samhället enligt sharialagarna, vilket är raka motsatsen till demokrati. Det finns ingen religionsfrihet där, det finns bara EN religion som gäller, islam.

Berit kommenterar: "Om vi lagstiftar emot attityder är vi ute på hal is. 'Slöjan signalerar till omgivningen att här har vi en kvinna som är underkastad mannen' skriver du, men även om du (och jag) inte tycker det är att rekommendera är det privata val som vi inte har rätt att lägga oss i eller döma. Dessutom förekommer underkastelse också i många äktenskap fast utan slöja. Vi måste kräva att människor som flyttar till vårt land följer existerande lagar men inte tex. kräver att griskött ska uteslutas för alla i skolbespisningen därför att vissa barn kan bli upprörda av att se det konsumeras, eller ändra sagan om "Tre små grisar" till Tre små valpar" i stället.

Det är en svår politisk balansgång där vi måsta göra klart för oss vad som är viktigt och våga stå upp för det."

Svar: Någon lagstiftning har jag inte funderat så mycket över. Opinionsbildning snarare, att komma i kontakt med de unga flickorna och fråga om de inser att de ger islamisterna reklam genom sin huvudduk.

I förtroende berättar muslimska flickor att de är tvingade att säga att de bär slöja av egen fri vilja. Men vilken svensk tjej, korrektare sagt icke-muslimsk, vågar fråga en muslimsk varför hon bär slöja? Skulle hon få ett ärligt svar i så fall? I det här landet pratar man inte om väsentligheter med varandra.

Bakom alltihop ligger skräcken för att bli hotad av muslimska fanatiker. Vi måste bli modigare.

7 Kommentarer:

Berit sa...

Om vi lagstiftar emot attityder är vi ute på hal is. "Slöjan signalerar till omgivningen att här har vi en kvinna som är underkastad mannen" skriver du, men även om du (och jag) inte tycker det är att rekommendera är det privata val som vi inte har rätt att lägga oss i eller döma. Dessutom förekommer underkastelse också i många äktenskap fast utan slöja. Vi måste kräva att människor som flyttar till vårt land följer existerande lagar men inte tex. kräver att griskött ska uteslutas för alla i skolbespisningen därför att vissa barn kan bli upprörda av att se det konsumeras, eller ändra sagan om "Tre små grisar" till Tre små valpar" i stället.
Det är en svår politisk balansgång där vi måsta göra klart för oss vad som är viktigt och våga stå upp för det.

Knute sa...

Jag tror jag infogar din kommentar!

Anonym sa...

Jag tycker att alla har rätt till att ha på sig det dem vill ha. T.ex om en ung flicka har korta kläder som kjolar och bara får ut med bh-ar så är det ingen som säger att dem blir tvingade att ha på sig det av sina föräldrar. Jag tycker att det är något fel på det svenska samhället eftersom dem bara tycker att dem människor som inte ser eller har likadana kläder som dem har något problem. Det sevnska samhället måste ändras eftersom de flesta männsikor är rasistiska mot muslimer som har behov,m kanske barn i skolan som inte ärter fläskkött, jag har hört att det finns skolor där personalen tvingar barnen att äta när det serveras fläskkött för att dem inte vill ge något annat. Det är helt fräckt. Jag tycker att alla människor ska behandla andra människor jämlikt, både svenskar och invandrare. Det är något alla svenskar borde lära sig. Behandla inte bara en grupp människor dåligt utan få dem att känna sig välkomna i ett vackert land som Sverige, ett bra land som alla männsikor älskar både svenskar och invandrare.

Berit sa...

Att vara muslim är inte detsamma som att tillhöra en speciell ras.
Vilken ras, i så fall?
Om man välkomnas till ett land är det kutym att man anpassar sig till det landets lagar och regler.
Om ens barn inte kan äta griskött tex. är det väl inte värre än att man skickar med mat hemifrån till sitt barn den dagen. Eller?
De som begär speciella privilegier för egen del kräver särbehandling som inte är jämlik.
Var glad och tacksam att du välkomnats till ett så vackert land som Sverige


.

Anonym sa...

Hej , jag är en tjej med sjal och vill berätta lite hur det ligger till för oss.
Alla med slöja är inte tvingade till slöjan, måste jag säga. Om ni vill veta hur det verkligen står i våran religion så står det : ''Man ska ALDRIG tvinga ett barn/människa till slöja om den så inte vill. Dvs jag , jag har bärt slöja i 6 år nu, med vilja.Och jag är har det verkligen verkligen bekvämt med min slöja, det ligger olika för varje människa/familj, Jag har min syster som är 1 år yngre än mig och hon bär inte slöja. Det jag menar med mina ord är att vissa människor tar ut oss på en o samma kant. Vi muslimer bär slöja pga att inte visa våran kropp för mycket utan de handlar mer om när man blir större och är dags för att gifta sig då visar man sig för sin man och ingen annan. Men vi kvinnor FÅR visa andra i samma kön sin kropp fast det då inte är ett måste. Och ändå får vi inte gå runt och snacka om andra som kanske inte har slöja lr är lite mer avklädda osv , Dagens muslimer får de och låta som om vi verkligen e tvingade till något vi inte vill. Och som ni många säger , att tvinga är fel! och där håller jag med, det står inte i våran religion att det är ett måste. Tack för att jag fick prata ut det med er. //Jasmin

Knute sa...

Tack för din kommentar Jasmin!
Bland "dagens muslimer" finns säkert många som inte är lika självständiga som du.

Knute sa...

Jasmin, vid närmare eftertanke, det är väl ändå ganska "osjälvständigt" att bära slöja?

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.