16 april 2007

Exil Svensk om framtiden

Exil Svensk sa...

Vad den politiska eliten i Sverige vill, tror jag att vi vet, både du och jag. De vill mässa: Mångkultur är bra, mångkultur är bra… in i evigheten utan att någonsin ha presenterat någonting som förklarar varför så är fallet.

Vad gäller eliten inom EU har jag inte en lika stark uppfattning, men jag är ingen EU entusiast och jag kan rekommendera följande artikel: http://www.brusselsjournal.com/node/2005

Vad gäller Pakistan och Iran tycker jag absolut INTE att vi ska blunda. Tyvärr är jag helt säker på att Sverige och stora delar av Västeuropa kommer att göra just detta. Dock tror och hoppas jag att USA, precis som under de föregående hundra åren, kommer att vara villiga att stå upp mot totalitära beväpnade galningar.

Angående Turkiet är det en mycket svår fråga. Kan västvärlden hindra islamiseringen? I grunden tror jag att det som krävs är att västvärlden återigen, som 1918, framstår som ett mycket starkare samhällssystem. Detta i sin tur tror jag kräver att vi TOTALT SLUTAR att acceptera islamistiskt våld, hotelser och utpressning samt att vi skoningslöst och militärt bekämpar det när det uppkommer.

Enligt min uppfattning skall vi absolut inte ignorera extremisterna utan tvärtom tillämpa nolltolerans.

Vad gäller kritikerna mot extremisterna skulle jag vilja påstå att Sverige är ett av väldigt få länder som ignorerar dessa. T ex anser jag att Huntingtons bok, The Clash of Civilizations, är det mest debatterade och diskuterade samhällsvetenskapliga verket under de senaste 10 åren. Utom, så klart, i Sverige.

Jag är stor USA vän och kanske den ende svensk, förutom Dick Erixon, som gillar Bush. Jag har följt amerikansk debatt under många år och tro mig, i jämförelse är den svenska debatten bara löjlig på i stort sett alla områden.

Min uppfattning är att amerikanerna i grunden menar vad de säger. De är villiga att stå upp för frihet och demokrati med vapen i hand. Naturligtvis väljer de var och när de står upp utifrån sina egna intressen. Men att Sverige, som aldrig står upp, kan kritisera detta är patetiskt.

Jag tror och hoppas att USA kan vinna i Irak. Det kommer att ta lång tid och vara dyrt. Om man tror att de krigar om olja har man ingen aning om krigets kostnad jämfört med Iraks oljeproduktion. Om USA förlorar tror jag att detta kommer att leda till att den muslimska världen betraktar väst som svaga och detta kommer att ge stark vind i seglen till alla islamister. Ingenting skulle heller glädja den svenska 68 generationen mer.

7 Kommentarer:

Anonym sa...

Denna bloggpost var urspungligen en kommentar som jag skrev med avsikt att svara på några frågor från Knute.

Jag är mycket nyfiken på om Knute tycker att mina försök till svar är rimliga och vad han anser själv om dessa frågor.

Slutligen, angående Europa kontra USA:

Jag kommer inte ihåg var jag läste det men en historiker sammanfattade USA och Europas slutsatser av första och andra världskriget ungefär enligt följande;

Europa drog slutsatsen: Aldrig mera krig.

USA drog slutsatsen: Aldrig mera appeasement.

I stora delar av Europa och framförallt i Sverige är just appeasement en ryggmägsreflex. Ett tragiskt men tydligt exempel på detta från senare tid är Iran. Kan man tillmötesgå ett land vars president säger rent ut att han vill utplåna ett annat land, ja då kan man tillmötesgå allt.

Min uppfattning är klar: appeasement kan möjligen köpa några extra års lung och ro men priset som västvärlden slutligen kommer att få betala blir mycket högre. För verkligheten är tyvärr den att det finns starka grupper i den muslimska världen som helt enkelt hatar oss bara för att vi lever som vi gör. Om vi vill fortsätta att leva på detta sätt är en konfrontation förr eller senare oundviklig.

Knute sa...

Hej Exil Svensk, du tar orden ur munnen på mig och skriver så bra så du får gärna ta över bloggen. Exilen ger tydligen perspektiv.

Just nu kan jag inte komma på några oöverensstämmelser i åsikter. Jag återkommer, med vänlig hälsning Knute

Knute sa...

Ärligt talat Exil Svensk, om du vill bli "gruppmedlem" på bloggen och skriva inlägg direkt är det okej för mej.

Anonym sa...

Du är alldeles för vänlig.

Jag tackar så mycket för möjligheten att skriva kommentarer, det räcker gott för mig, och vill påstå att du verkligen inte skriver illa själv.

Anonym sa...

Knute,

För din info, om du inte såg det på KLs blogg (slutet av samma tråd), kan jag också berätta att jag slöt fred med Nydahl.

Anonym sa...

Hej Knute,

Sitter här i min exil och är lite uttråkad efter att både fru och barn har lagt sig.

Jag har väldigt svår att få in kommentarer på KLs blogg. Har du upplevt samma problem?

Följer du Brussels Journal? Om man vill se positivt på saker och ting tycker jag att man kan hitta mycket inspiration i Belgien. Trots en politik elit och ett medialandskap som påminner mycket om Sverige har ett parti som tar stark ställning mot mångkultur lyckats att bli landets största.

Vad tror du om att starta någonting liknade för Sverige? Personligen skulle jag gilla namnet Stockholm Journal. Fast jag har en känsla av att det kanske inte låter så bra i övriga Sverige.

Jag har skånska föräldrar och spenderade mycket tid som barn i Skåne men är i övrigt uppvuxen i Stockholm.

Som du säkert kan gissa upplever jag att det finns betydligt flera skåningar än stockholmare som ligger nära mitt sätt att se på världen. Likväl tror jag att om man skall lyckas att bygga en framgångsrik politisk motkraft i dagen Sverige så är det nödvändigt att lyckas i Stockholm.

Personligen tror jag att orsaken till att SD idag i huvudsak är ett skånskt parti är att skåningarna befinner sig närmare den fria debatten i Danmark. Problemen är minst lika stora i Stockholm men merparten av befolkningen där kommer endast i kontakt med svenska medier.

Jag bor sedan länge i Schweiz, delvis av skatteskäl och delvis för att jag inte kan hantera debattklimatet i Sverige. Här hade de nyligen folkomröstning om formerna för asylmottagande(vilken oerhörd fräckhet, inte sant).

Om du gillar skidåkning och/eller vandring i ett av världens vackraste länder så hjälper jag gärna till att organisera något.

Knute sa...

Hej Exil Svensk, det gör vi, startar en motsvarighet till Brussels Journal i Sverige! Något jag också saknar en http://politik.blogbot.dk/

Skriv ett mejl till mej, det går bra att göra från min-profil-sidan.

Mvh

Knuta

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.